In de praktijk
“We willen meer zichtbaar maken wat we doen,
maar mijn mensen hebben geen tijd om dat zelf te doen.
Ik wil ook dat het gelijk professioneel gebeurt en ik wil er zelf weinig omkijken naar hebben.”
Hanneke Grootenboer, directeur Vrijwilligerswinkel
De Vrijwilligerswinkel
De Vrijwilligerswinkel begeleidt, adviseert, inspireert en motiveert mensen die vanuit persoonlijke of maatschappelijke betrokkenheid vrijwilligerswerk willen doen maar ook mensen die een uitkering ontvangen en van wie de gemeente een tegenprestatie verwacht.
Een organisatie met veel impact in de wijk en op alle mensen waar ze mee te maken hebben. De medewerkers van de Vrijwilligerswinkel zijn super druk met mooie dingen opzetten en hebben dus geen tijd om zelf met video aan de slag te gaan. Daarnaast hebben ze geen ervaring met video maken.
Wat doen we?
We maken maandelijks ongeveer twee vlogs. Op deze manier belichten we alle facetten en activiteiten van de Vrijwilligerswinkel. Over een langere periode, elke keer weer wat nieuws te laten zien. We maken de organisatie en de impact zichtbaar, een zichtbaarheidsoffensief voor al hun mooie werk.
In de vlogs ben ik de presentator, stel de vragen, zorg dat het een geheel is, maar daarbinnen hebben de medewerkers juist ook een gezicht en een rol. Omdat ik ze meeneem in het verhaal en we samen in beeld zijn is het voor hen veel comfortabeler om voor de camera te gaan.
We vloggen events, oproepjes voor nieuwe vrijwilligers of maatjes, portretten, interviews met medewerkers, vrijwilligers, klanten en subsidiegevers. Hiermee geven we de impact die ze maken een gezicht. Van ontroerde ouderen tot super gemotiveerde vrijwilligers en mensen die maatjes voor het leven hebben gevonden via de Vrijwilligerswinkel.
Resultaat
De vlogs worden super veel gedeeld. Meer vrijwilligers melden zich aan. En aan de andere kant worden subsidie gevers meegenomen in waar het geld heen gaat, ze zien dat het goed besteed is.